måndag, november 06, 2006

Arbetsprocessen so far...

Ritstiftstest ur min skissbok...

Arbetsveckan börjar med att Liv glider in med ett rykande hett manus på sitt USB-minne till min och Fabians ateljé på Serieskolan måndag förmiddag. Manuset är inte den färdiga boken utan så långt hon kommit sen sist vi sågs. Vi går igenom manuset och hon förklarar och vi snackar bildlösningar och hur många sidor avsnittet kan tänkas bli.

Efter det sätter jag mig och ritar upp handlingen som thumbnails och lägger upp tempot och uppslag och visuella punchlines och sånt. Jag visar upp bildmanuset för Fabian som glömmer bort att han har egna serier att teckna och ger mig en massa nya bildlösningar.

Efter tumnaglarna skissar jag upp sidorna i orginalformatet (alltså så stort som det kommer bli i tryck). Jag visar det för Fabian och Liv som ger mig feedback och säger åt mig vad som funkar och inte funkar. Eftersom manuset är ganska dialogbaserat har jag mycket uttrymme att tolka vad karaktärerna uttrycker med sina kroppar. Det är inte alltid jag har rätt. Då får jag bakläxa.

Jag har precis börjat skissa upp orginalen på rikigt och återkommer med det.

Jan

Etiketter:

1 Kommentarer:

Blogger Mattias Adolfsson sa...

Ser lovande ut

1:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home