måndag, december 18, 2006

Fabian har aldrig varit lyckligare!

Så var det dags att sluta cirkeln. Jag (Jan) har intervjuat Fabian om hans roll som redaktör och så här svarade han:

Du tycker att seriesverige lider av för få redaktörer, hur yttrar det sig?
Mycket är sämre än de skulle kunna vara, alltifrån textning, till papperskvalitet till marknadsföring, till manus osv. Bra redaktörer skulle höja miniminivån och bespara läsarna många besvikelser.



Vad gör dig till en bra redaktör? Har du haft en bra redaktör? Vilka egenskaper tycker du att en bra redaktör ska ha?
Jag kanske inte är en bra redaktör än, men min bästa sida är nog att jag ständigt drabbas av idéer som jag inte kan låta bli att genomföra. Jag hade ett bra samarbete med Johannes Klenell när vi redigerade Gaskriget, men jag har aldrig haft någon redaktör som arbetat aktivt med alla delar i produktionen av en serie, från ritbordet till läsarens fåtölj så att säga. En bra redaktör tror jag måsta vara lite bra på väldigt många saker, vet man för mycket kommer man lägga sig i för mycket.

Vad letar du efter hos en tecknare och manusförfattare du vill vara redaktör åt?
Genialitet, arbetsvilja och professionalitet.

Väg serieteckning och att vara redaktör mot varandra. Vilka fördelar ser du i dem?
Att vara redaktör är utåtriktat och kräver inte samma tålamod som att rita serier. Just nu har jag helt gått upp i det jobbet och har aldrig varit lyckligare.

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home