måndag, december 11, 2006

"Hade andra än äckliga gubbar kunnat prata om och forma porr hade den sett bättre ut"

Yepp! Nu har jag (Liv) gjort en intervju med Jan Bielecki (bilden), som tecknar femisex-serien! Enjoy! (som Sofie Fahrman skulle sagt).

1. Vad tycker du är bra konst?

En konstnär som inspirerar mig med sin kvalitet och kvantitet är Kegr. Det är en köpenhamnsk graffitimålare som under halva decenniet varit överlägset mest och bäst på Köpenhamns gator. Enligt mig världens bäste graffitimålare. Jag blir impad av folk födda med enorm råtalang som sen förvaltar därefter! Picasso var också så.
En annan typ av konst jag gillar är konst som verkligen bär sitt budskap på ett väldigt naket men smart sett. Typ som affischkonst. När jag gör enskilda bilder brukar jag försöka arbeta så. Som Banksy. Han gör det bra.


2. Vad tycker du om att teckna sex? Vad har du allmänt för åsikt om sexserier?

Jag har nog ingen allmän åsikt om sexserier. Jag ser på sexserier som på annan porr - en principiellt sjysst sak som lider av ett ihållande kvinnoförakt. Och kvinnoföraktet i porr har ju uppstått för att porr varit tabu, i synnerhet för kvinnor. Hade andra än äckliga gubbar kunnat prata om och forma porr hade den sett bättre ut!
Vad jag gillar med sexserier är att jag kan visa sex så som jag själv vill se det utan att behöva starta ett filmbolag. Jag behöver bara papper, penna och kåthet!


3. Vilka är dina inspirationskällor som tecknare/konstnär?

Det är ju skillnad på inspiration och influenser. Inspirationskällor är så svårt att nämna för det kan vara vad som helst och det varierar hela tiden. Jag kan inspirerars som fan av ett tv-program där någon säger något skitkorkat och jag kan inspireras av en tag på gatan. Kanske är det så att inspiration påverkar mig mer som konstnär medan influenser påverkar mig som tecknare, mitt hantverk.
Jag kan säga att serietecknaren Chris Ware inspirerar mig medan serietecknaren Mike Mignola influerar mig.


4. Vad tycker du om att teckna någon annans manus? Om du tyckte att något var asdåligt i mitt manus, skulle du säga till då, eller bara bita ihop och rita skiten?

Oj, så många gånger jag fått bita ihop redan! Nej, det skulle jag nog kunna göra om det inte var för att jag var så konflikträdd. Men det är inte min roll som tecknare som hindrar mig i så fall utan bara min preson. Men vi har ju en väldigt öppen diskussion om manus och du frågar mig vad jag tycker. Jag vet inte, du har ju inte skrivit något asdåligt ännu! Vi får se när det kommer!

Liv

Etiketter:

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Fler än den där Strömquist och Göransson som sneglar på tjuren. Ta en titt på www.klubbhanna.blogspot.com!

/Kolb

11:31 fm  
Anonymous Anonym sa...

Vilken brutalsnygg snubbe..! *schwing!*

10:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home