onsdag, december 27, 2006

Patriarkatets yin och yang: Sexig och ärbar

Idag tittade jag på Victorias Secrets årliga underklädesvisning på TV 3. Modellen Karolina Kurkova blir i pausen tillfrågad om hur hon minns sin första kyss. Kurkova svarar: ”Jag tyckte inte så mycket om det. Att kyssas är något jag lärt mig tycka mer och mer om, ju äldre jag blir” Sedan brister hon ut i ett förföriskt fnitter och tillägger ”That sounded naughty!”

Denna incident är ett övertydligt exempel på iscensättandet av (ideal)kvinnan som ”sexig och ärbar”, alltså att dels vara sinnessjukt översexualiserad och objektifierad (öststats- eller Benelux-brytning, kåt blick, bära stringtrosor offentligt) och dels extraordinärt kysk och ärbar (änglavingar, mjukisdjur i handen, att tycka det är ”naughty” att kyssas).

Sexig och ärbar är patriarkatets yin och yang, de samexisterar i en underbar harmoni, som kyl och frys, eller som Filip och Fredrik. Tanken på att Kurkova i TV-intervjun t e x skulle säga ”Jag älskar att suga kuk.” skulle putta över henne på hor-sidan i hora-madonna-dikotomin, liksom ett överdrivet kyskhets-uttalande i stil med ”Jag äcklas av sex” skulle göra henne likvärdigt oattraktiv.

Den magiska formeln är alltså att utstråla sex på samma nivå som Uppblåsbara Barbara, samtidigt som man säger ”Nej” - men naturligtvis menar ”ja”, i alla fall inom ramen för tvåsamhet eller äktenskap.

Liv

Etiketter:

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Om du hade fått välja, vilka ord hade du satt i Kurkovas mun?

1:04 fm  
Anonymous Anonym sa...

Det hade varit fett om hon sagt vilket som. Eller ngt helt annat, som t ex: "Jag tycker USA borde införa planekonomi"

8:23 em  
Anonymous Anonym sa...

Word, Liv!! Klockrent som vanligt.
Gott nytt år, you genius you!
Kram (that sounded naughty!) /Åsa G

4:33 em  
Blogger mylie sa...

hahaha ...du e så bra liv!

12:22 em  

Skicka en kommentar

<< Home