onsdag, februari 14, 2007

Äntligen premiär för Fan-Art


Äntligen är det premiär på Femisex-bloggens fan-art-avdelning, där olika tecknare får ge sin version av Femisex-andan. Först ut bland de många celebra namnen är Hanna Peterson, medlem av seriekollektivet Polly Darton. Hon har en blogg. Vi bifogar också en liten intervju.

1. Om du fick göra serier i väldigt dyra material, vilka skulle du då välja och hur skulle du arbeta med dem?

Jag är materialist. Det är inget jag skäms för. Materialism kan te sig på olika sätt. I mitt fall handlar det sällan om pris och ibland inte heller kvalitet. Ofta är det bara idiotiska principer jag inte kan gå emot. Ett exempel på det är pappret jag tecknar på, Kim dubbel-V's serietecknarpapper, det är hyfsat bra och lagom billigt, men det är inte därför jag gillar det. Jag kan jämföra det med äta brödet Polarkraft Extrem, det smakar inget, luktar inget, väger inget och ser ut som ett knäskydd. Inget extremt alls egentligen det är bara för namnets skull.

2. Vad i godis är viktigast av smak, utseende och förpackning och hur förhåller sig dessa till varandra?

Smak, konsistens och doft. Förpackningen är avgörande för hur mycket det kan få kosta. En fin förpackning blir man glad av, det går att köpa sig glädje.

3. Vilken roll spelar "exakthet" och "perfektion" i tillverkningen av dina serier.

Alltså perfektion enligt min uppfattning handlar mest om att resultatet ska bli så likt den ursprungliga bilden eller idén man har i huvudet. Det kan vara ganska svårt men ännu svårare är det att hantera det faktum när det inte blir så. Jag tycker att det är jobbigt att göra om så mest kanske perfektion handlar om lathet.

4. Skulle du i framtiden kunna tänka dig att lägga ut själva produktionen av dina serier på barnarbetare, och i så fall hur och varför?

Svår fråga. Det skulle mest bero på deras förmåga att efterlikna min teckningsteknik och ha samma estetiska preferenser. De skulle i såfall arbeta 80-timmarsveckor under min uppsyn och endast serveras glassbåtar till lunch. Jag skulle även bestämma utseendet på deras små unifomer.

5. Vilken estetik tror du kommer efterträda "cartoon"-stilen i serievärlden som dominerande referens och varför?

Pointillism är häftigt!

Etiketter: , ,

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Är det här ett högstadieskolprojekt?

4:25 em  
Anonymous Anonym sa...

Charlotte Perelli?

4:43 em  
Anonymous Anonym sa...

Man blir mållös... Hatten av för den mest frätande dissen!

12:07 em  
Blogger Loka Kanarp sa...

That's hot!

3:11 em  
Anonymous Anonym sa...

Mycket fin bild!

5:17 em  
Blogger Alexandra sa...

A,ja. Kanske är det ingen diss. Kanske menar hon att ni är överutvecklade högstadiepersoner.
Nåväl, jag skippar psykoanalysen.
Fin sida. Jag väntar med spänning på albumet. GO! GO! GO!
:-*

6:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home