fredag, mars 30, 2007

Kim W Anderssons fan-art!


Kim W är 27 år och bor i Malmö. Han tecknar ett småstadsepos, kärleksskräck i den roliga serietidningen Nemi och slavar för världens fjärde rikaste man.

Hur känns det att vara manlig serietecknare?
Så jävla manlig är jag inte... Det är väl okej. Det sägs att män har förtur i de flesta områden, och det tror jag på. Men jag hoppas att de framgångar som jag har haft med mina serier inte beror på att jag är man. Jag har ju ett flicknamn och jag har flera gånger mött läsare som blivit förvånade över att jag är en kille när de träffat mig. Det känns ju kul eftersom jag har skrivit en del serier om tjejer och då verkar det ju som jag har lyckats.

Utifrån våra gemensamma amerikanska seriereferenser, vad tycker du om skönhetsidealen som förekommer där?
Både du och jag växte upp med amerikanska manliga serietecknare som förebilder. Dem har jag alltid försökt att teckna som. Sen när man växte upp lite till och fick lära sig om saker som sexism och tråkiga skönhetsideal, då började man ifrågasätta sina idoler. Mitt sätt att tackla problemet blev att försöka göra det bättre. Jag vill fortfarande teckna som Duncan Fegredo eller Eduardo Rizzo, men jag gör det på mitt sätt med mina egna ideal.

www.kimwandersson.com

Etiketter: ,

4 Kommentarer:

Blogger Benjamin sa...

Fin kuk!

2:29 em  
Anonymous Anonym sa...

Gör en hel serie med girlboy, han/hon har ju allt!

4:06 em  
Anonymous Anonym sa...

Tack detsamma, Benjamin!

Jo, det hade varit najs att göra en hel serie med henne/honom. Har ni något uppslag på en historia?

11:21 fm  
Anonymous Anonym sa...

vad jag letade efter, tack

5:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home