torsdag, maj 24, 2007

Möt fröken Svenske!

I och med att Josefin Svenske agerar gästredaktör för nästa nummer av Cigarett som släpps på Koliks Stora Sommarfest och rent allmänt hjälper till på Kolik hela tiden har vi valt att prestentera henne här med en liten intervju, utförd av Liv.

Älskar du serier? Vilka serier älskar du mest? Varför?

Nej, jag älskar nog faktiskt inte serier. Jag gillar serier som medium och tycker att det är häftigt att man kan göra så mycket både tungt och lättsamt med serier, att det är ett så brett, som litteraturen. Man kan både skriva prosa och krönikor i Rodeo liksom. Det är intressant att det går att göra vad som helst och framförallt att det mesta inte är gjort som det t ex är inom litteraturen.

Serier som jag verkligen upptäckte serier genom är framförallt Joanna Rubin Drangers. Men nu när man sett mycket mer har man ju fått fler favoriter. Brian Biggs är en av de senaste lästa pärlorna.

Du är gästredaktör för nästa nummer av väggtidningen Cigarett. Vad letade du efter när du valde ut vilka serier som skulle vara med där?
Ja, jag ville ha tecknare som jag själv tyckte var bra, som jag fått ut något av att läsa. Och så ville jag gå utanför vad/vilka jag först kom att tänka på när jag scannade av min serietecknaromgivning.

I Cigarett kommer åtta tecknare medverka och det genom en stafettserie som består av helt självständiga serier. Detta gjorde ju också att de som blev tillfrågade var tvungna att vara tillgängliga och ha tid för att kunna tacka ja osv.

Vad tycker du mer allmänt är bra konst?
Bra konst skall på något vis beröra betraktaren, hur och var är en annan fråga. Personligen har jag märkt att jag tycker om lite fiffiga konceptuella grejer eller rent dekorativa saker. David Shrigley är ett exempel på fiffigheter, Pia Berglund och Jane Bark är exempel på det dekorativa som jag tycker om.

Josefin, du är så stylish! Och dina serier kombinerar ofta svart humor med skildringar av olika outfits. Har du något stiltips till din omgivning?
Oj, tack, trevligt att det gör intryck. Ja, jag tycker att det är lite för slashasigt och nerklätt på gator och torg. Eller som jag brukar säga: Jeans är för arbetarklassen och gymnastikskor är för barn.


Du har en frisyr som påminner om Tintins, är det en hyllning till den fransk-belgiska seriescenen?

Ja, jag har ju faktiskt det. Platinablond upplugg. Hyllning och hyllning, jag har inte läst så mycket Tintin och är måttligt intresserad av äventyrsserier i övrigt. Så lite "min kopp te" som det kan bli, faktiskt. Dock är jag hemskt förtjust i både Frankrike och Belgien. Frisyren är möjligen snodd från en tjej jag träffade på textilhögskolan i Borås, fast hennes var roströd.


Om du var en småkaka, vilken skulle du då vara?

Hm, jag har romantiserat en man som jag kallade för "Biskvin" och blivit kallad för "Struva" av en annan romans. Misslyckad komplimang, struvor är spröda, torra med strösocker på men helt ihåliga och smaklösa?! Skulle jag få benämna mig själv är jag nog snarare en Myrstack eller Arraksboll som det också heter. Punsch, kaksmulor från andra godsaker, strössel, röd garnering och dessutom i en fin plisserad form.

Och slutligen en bild från Josefins favoritkonditori, Ladurée i Paris:

Etiketter: ,

2 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Jag har minsann sett fröken Svenske i jeans. Vid upprepade tillfällen! Ha!

Ser väldans fram emot cigarett!

10:04 em  
Anonymous Anonym sa...

Är det möjligt att hitta cigarett i östgötatrakterna? Och har ni nåt tips på hur man kan få tag på spännande serietidningar och fanzines? Jag är i Stockholm ibland, men sällan i Malmö. Tack och bock.

11:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home