måndag, maj 21, 2007

Vad är en feministisk sexskildring?

Jag tror absolut inte att det faktum att en biologisk "kvinna" är upphovsperson till en sexuell skildring per automatik skulle göra den "annorlunda" mot skildringar som biologiska "män" skulle kunna tänkas skapa, eller att det finns någon "kvinnlig blick" som är existerar parallellt och helt skild från en "manlig". Däremot finns det en fauna av feministisk idétradition som på olika sätt utmanar your average patriarkala berättelse om verkligheten.

Men hur? Vad är en feministisk sexskildring?

En tänkbar beskrivning av en "feministisk" sexskildring är att det är en ambition att skildra "kvinnor" som subjekt med egen drivkraft, egen vilja istället för att vara underornade verktyg för "mäns" njutning. Man skulle kunna propagera för att det är feministiskt att beskriva kvinnor som agerar utanför en stereotyp bild av hur kvinnor förväntas vara eller brukar beskrivas. Men om man bara är ute efter att kasta om traditionella könsroller kommer man förmodligen att göra ganska fantasilös och förutsägbar konst, som fortfarande existerar inom samma tankeramar som innan.

Ett annat förslag är att det innebär att man inte erotiserar ojämlika maktförhållanden, alltså sexuell över/underordning eller sexuellt våld och tvång. Å andra sidan skulle man kunna argumentera för att det är antifeministiskt och moralistiskt att ha en dömande inställning till fantasier om över – eller underordning.

Man skulle också kunna tänka sig att en "feministisk" sexskildring enbart skiljde sig från andra sexskildringar genom att garantera att historien inte är kvinnohatande eller förnedrande mot kvinnor som grupp. Det är dock ett rätt lågt krav att ställa på sin konst, om ni frågar mig.

En annan tanke är att en "feministisk sexskildring" skulle försöka göra en skildring som ger kvinnor tillgång till bild och berättelse som är sexuellt upphetsande. I en patriarkal kontext är kan dock "upphetsande" berättelser för kvinnor vara berättelser som upprepar ett väldigt stereotypt, patriarkalt sexuellt manus - t e x Harlequin romaner - där man laddar vissa saker med en sexuell betydelse: t e x att en lång, mörk läkare friar. En skildring som är sexuellt upphetsande för kvinnor, behöver alltså inte alls vara feministisk.

Diskussionen fortsätter alltså, förhoppningsvis kan femisexserieböckerna ge fler konkreta exempel och förslag...Kom gärna med förlslag ni som läser den här bloggen!

Liv

Etiketter:

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Det är mycket snack om sexskildringar och kvinnliga/manliga blickar nu... Har du läst Skulle kunna röra dej av Daniel Möller som kom ut förra våren? /ink bokförlag. Det var vi som gav ut den!

6:51 em  
Anonymous Anonym sa...

Förslag:

Alan Moore & Melinda Gebbie - Lost Girls

Kishi Torajiro - Maka-Maka
Finns på
http://www.lililicious.net/projectDet.php?id=15

8:13 em  
Blogger Sägen, Elin Sigrén sa...

Utmärkt text Liv, jag håller med dig i allt! Det har typ aldrig hänt innan att någon annan kunnat sätta bättre ord på vad jag egentligen tycker och vill främja i djungeln av sexskildringar än jag själv men du lyckas uttrycka det jag känner - känns hemskt bra faktiskt!

Nu ska jag kolla in Marcus tips, jag letar efter mer till min BRA SEX - avdelning på hemsidan, jag säljer även Skulle kunna röra dig!
OBS kanonpris på Drift! kostar endast 120 pix hos mig!
Elin

10:41 fm  
Anonymous Anonym sa...

Att leka med genus och könssuttryck kan bli en feministisk sexskildring. Eller en som strider mot normen, en dominant kvinna och en udergiven man - men det finns redan så mycket sånt att det knappast kan ses som nyskapande. Jag gillade verkligen den feministiska kamasutran tack vare avsaknaden av att mannens kön och hans tillfredställelse inte framställdes som så jävla viktig som den brukar, men det kanske är för att jag är så bitter som jag tyckte det var skönt ;)

Har länkat er fantastiska skapelse från min blogg idag.

3:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home