söndag, augusti 05, 2007

Intervju med Mikael Sol

Mikael Sol håller som bäst på med att teckna sin första serieroman med titeln Till alla jag legat med. På hans blogg kan man läsa om hur det går till. Vi ställde några frågor.

Berätta lite om Till alla jag legat med. Hur fick du idén till boken?
Jag gjorde en kort serie 2004 som handlade om en kväll på Södermalmshaket Carmen som slutade med att jag låg med en alldeles för ung tjej. Folk gillade den serien så jag gjorde två till om två andra sexuella situationer jag varit i. De blev också uppskattade. Jag blev egentligen lite irriterad av att folk gillade de serierna, eftersom det inte kändes som att jag hade hittat på dem själv, för de handlade om verkligheten och att skriva om verkligheten är ungefär lika mycket fusk som att kalkera foton när man tecknar. I alla fall har flera personer tjatat på att jag borde göra fler såna serier om sex och gubbar med runda huvuden, och nu i sommar hade jag både tid och pengar, så läget var perfekt. Det känns lite som sista chansen att göra en egen grej innan jag kastar in mig i yrkeslivet som reklammakare.

Hur hanterar du det där med självbiografi och utlämnande? Har du någon gräns för vad du kan avslöja om dig själv och andra?
Min gräns är att jag inte tar med sånt som inte är särskilt roligt. Sen försöker jag ta lite hänsyn till handikappade, utvecklingsstörda och folk som inte är så snygga i verkligheten. Ingen vill bli en ful seriefigur. Jag försöker intala mig själv att jag ritar tjejerna snyggare än vad de är i verkligheten för deras skull, men det är möjligt att det är av egen fåfänga. Jag kanske vill att läsarna ska tro att jag bara har snygga ligg?

En gång när jag sålde Drift vid ett bokbord så kom det fram en tjej och berättade att hon blev så himla generad av att läsa sexskildringar. Bara att stå och bläddra i Drift tyckte hon var värre än att hoppa från tians trampolin. Hur generad kommer man bli av din bok?
Jag kan känna igen mig i den där tjejen. En gång var jag tvungen att köpa en Playboy för att en av skådisarna från Battlestar Galactica visade tuttarna i den. Jag var tvungen att be min dåvarande flickvän att komma dit som stöd för att kunna genomföra köpet. Eh, som svar på din fråga... Jag antar att mina systrar och min mamma kommer att klösa ögonen ur sig. Jag klarar ärligt talat inte av att berätta för dem vad boken heter eller vad den handlar om. De frågar mig hela tiden om det är en massa snoppar med i den, och jag vet inte vad jag ska svara... Hur ska jag säga till dem att min snopp är med en massa gånger?

Etiketter:

0 Kommentarer:

Skicka en kommentar

<< Home